Zoekfunctie Optimalisatie of Search Engine Optimisation (SEO) is een techniek waarmee de rankings van keywords in Google en andere zoekmachines verbeterd kan worden.
Op dit moment is Google met 93% van alle zoekopdrachten (www.iProspect.nl, 2012) de meest populaire zoekmachine in Nederland. Vandaar dat onze focus ligt op het verbeteren van de keyword rankings in Google.
Google indexeert periodiek alle internetpagina’s en brengt in kaart welke sites het meest relevant zijn voor iedere zoekterm. Google rangschikt websites op basis van aanbevelingen van andere websites. Als uw site veel inkomende keywordlinks ontvangt van andere sites dan wordt uw site als relevant voor die zoekterm bevonden en verschijnt uw keyword hoger in Google. Heeft u geen tot weinig inkomende links naar uw site dan verschijnt u op een positie ver verwijderd van de eerste pagina.
Wat is een keyword link?
Dit is een een stuk tekst waaraan het adres van een webpagina gelinked is, zoals hier. De tekst in een keyword link geeft een context die Google helpt om keywords te verbinden aan relevante websites. Bijvoorbeeld, u heeft een website over auto onderdelen. Op andere websites staan keyword links zoals: autobanden, navigatie systeem, spoilers, auto radio etc. Op deze manier kan Google bepalen dat uw website relevant is voor auto onderdelen aangezien er diverse auto onderdelen gerelateerde keyword links naar uw website linken.
Het is dus belangrijk om relevante keyword links naar uw site te krijgen, dit wordt ook wel aangeduid als Off page optimalisatie. Oftewel optimalisatie die plaatsvindt buiten uw website.
Over page optimization
Los van het hebben van inkomende keyword links is het ook belangrijk dat uw pagina zelf ook geoptimaliseerd is voor SEO. Terugkerende op het voorbeeld van de auto onderdelen website. Google indexeert websites, ook die van u. Daarbij wordt gekeken naar de pagina titel, de tekst op de pagina zelf, de titels van eventuele plaatjes en nog een aantal facetten. Het is belangrijk dat de keywords waarop u gevonden wilt worden voorkomen op uw website zodat Google ook op die manier het verband kan leggen tussen uw website en uw keywords.
Een SEO campagne is een combinatie van On page en Off page optimalisatie. De keywords verschijnen op uw website en als keyword links naar uw website.
Linkbuilding
Het hebben van keyword links naar uw website is van belang om te stijgen in de rankings in Google. Het is echter wel van belang dat de inkomende links van goede kwaliteit zijn. Google heeft hiervoor een ranking systeem, de zogenaamde Page Rank (vernoemd naar een van de CEO’s van Google Larry Page). De PR kan waardes aannemen tussen 0 en 10. De meeste websites hebben een PR tussen de 0 en 1 en slecht een aantal heeft een PR van 9 en 10. Sites die veel inkomende links ontvangen en veel dataverkeer hebben en een aantal jaren oud zijn hebben een hoge PR. Nieuwe sites, met weinig dataverkeer en weinig inkomende links hebben een lage PR.
Het hebben van keyword links naar uw website is van belang om te stijgen in de rankings in Google. Het is echter wel van belang dat de inkomende links van goede kwaliteit zijn. Google heeft hiervoor een ranking systeem, de zogenaamde Page Rank (vernoemd naar een van de CEO’s van Google Larry Page). De PR kan waardes aannemen tussen 0 en 10. De meeste websites hebben een PR tussen de 0 en 1 en slecht een aantal heeft een PR van 9 en 10. Sites die veel inkomende links ontvangen en veel dataverkeer hebben en een aantal jaren oud zijn hebben een hoge PR. Nieuwe sites, met weinig dataverkeer en weinig inkomende links hebben een lage PR.
Om goed te scoren in Google heb ik alleen hoge PR keyword links nodig, toch?
Nee, zo werkt het niet. Google houdt niet van verdachte linkpatronen. Als uw website alleen maar keywordlinks met hoge PR ontvangt dan is dat te mooi om waar te zijn. Teveel goede links kunnen er toe leiden dat uw site uit de index verdwijnt. De oplossing voor dit probleem is door naast een bepaalde aantal goede PR-keyword links te plaatsen ook een redelijk aantal lage PR-links te hebben.
Social media?
Wat is nou het verband tussen social media en SEO. De meeste social media websites (Facebook, Hyves, Linkedin, Twitter, Reddit e.v.a.) staan het plaatsen van keywordlinks wel toe maar die worden niet geïndexeerd door Google.
Facebook heeft een PR met waarde 9. Een geïndexeerde keywordlink van Facebook naar uw website zou een enorme invloed op uw keyword rankings hebben. Maar zo werkt het niet.
Social media zijn bij uitstek bedoeld om uw brand onder de aandacht te brengen en is een platform voor het organiseren van acties en plaatsen van updates voor uw fans. als uw Facebookpagina of andere social media site populair is dan kan dat ook direct leiden tot meer verkeer naar uw site. Uw keywordrankings stijgen er echter niet door. Dit zijn twee verschillende onderdelen van internetmarketing.